Spis treści
Cel badań
Sama koncepcja wyrównywania stopnia naładowania ogniw baterii opiera się na przetwarzaniu energii pobieranej z zewnętrznego źródła lub samej baterii oraz selektywnym dostarczaniu jej do wybranych grup ogniw. Każde przetwarzanie energii wiąże się nieuchronnie z jej stratami. Efektywność energetyczna jest obok szybkości działania najważniejszym kryterium doboru trybu pracy docelowego urządzenia. Celem niniejszego zadania badawczego było doświadczalne określenie, jaki jest wpływ przyjętych algorytmów i parametrów wyrównywania stopnia naładowania baterii na poziom strat energii.
Stanowisko badawcze obejmujące symulator baterii ogniw litowo-jonowych oraz uniwersalny układ wyrównywania stopnia naładowania ogniw umożliwiało efektywne sprawdzenie wielu reżimów pracy urządzenia we współpracy z symulowanym zachowaniem wielu typów baterii o różnych charakterystykach. W połączeniu z wynikami następnych zadań badawczych ocena efektywności energetycznej posłużyła do zbudowania optymalnego algorytmu wyrównywania.
Celem badania było przeprowadzenie sprawdzenia działania układu ładowarki balansującej ED AB LAB pod kątem strat energii w kolejnych etapach jej przetwarzania. Wyniki badań posłużyły analizie w celu wyznaczenia jakie parametry ładowarki są optymalne pod kątem maksymalizacji wykorzystania energii. Ze względu na konstrukcję układu i miejsca, w których zostały zaimplementowane elementy pomiarowe w układzie, energię możemy pomierzyć w następujących miejscach:
- wejście ładowarki wyrównującej;
- wyjście ładowarki wyrównującej (przed krosownicą);
- wejście symulatorów.
Ze względu na miejsca pomiaru możliwe jest określenie strat energii w:
- ładowarce wyrównującej;
- układzie kluczy i w przewodach łączących klucze z symulatorem.
Schemat układu badawczego przedstawiony jest na poniższym rysunku:
W trakcie badań wykonano pomiary dla:
- Trybu ręcznego (w układzie z 1, 2, 5 lub 10 ogniwami)
- Trybu cyklicznego
- Trybu automatycznego
Wyniki badań
Badanie z uwzględnieniem mocy strat
Badania wykonano przy napięciu na celach 3,7V, pojemności 60Ah i typie Co. Poniżej przedstawiono przeliczone wyniki w tabelach.
Liczba cel – 1.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 31,944 | 9,235 | 8,170 | 28,91 | 88,47 | 25,57 |
2 | 43,040 | 17,086 | 15,721 | 39,70 | 92,01 | 36,53 |
3 | 51,272 | 24,422 | 22,592 | 47,63 | 92,51 | 44,06 |
4 | 70,576 | 41,504 | 37,696 | 58,81 | 90,83 | 53,41 |
5 | 97,586 | 63,840 | 55,722 | 65,42 | 87,28 | 57,10 |
6 | 116,910 | 88,634 | 73,956 | 75,81 | 83,44 | 63,26 |
7 | 177,818 | 144,828 | 110,896 | 81,45 | 76,57 | 62,37 |
8 | 308,445 | 277,184 | 182,684 | 89,86 | 65,91 | 59,23 |
Liczba cel – 2.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 41,564 | 18,796 | 17,043 | 45,22 | 90,68 | 41,01 |
2 | 59,048 | 34,546 | 31,830 | 58,50 | 92,14 | 53,91 |
3 | 110,744 | 80,933 | 75,575 | 73,08 | 93,38 | 68,24 |
4 | 190,420 | 163,695 | 147,867 | 85,97 | 90,33 | 77,65 |
5 | 289,980 | 269,880 | 221,319 | 93,07 | 82,01 | 76,32 |
6 | 448,335 | 418,748 | 337,192 | 93,40 | 80,52 | 75,21 |
Liczba cel – 3.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 54,669 | 30,606 | 27,462 | 55,98 | 89,73 | 50,23 |
2 | 75,395 | 52,669 | 49,725 | 69,86 | 94,41 | 65,95 |
3 | 149,823 | 121,582 | 115,370 | 81,15 | 94,89 | 77,00 |
4 | 269,031 | 240,747 | 187,059 | 89,49 | 77,70 | 69,53 |
5 | 402,739 | 371,824 | 297,380 | 92,32 | 79,98 | 73,84 |
6 | 602,143 | 565,704 | 493,934 | 93,95 | 87,31 | 82,03 |
Liczba cel – 4.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 65,354 | 43,297 | 37,981 | 66,25 | 87,72 | 58,12 |
2 | 98,151 | 73,552 | 67,751 | 74,94 | 92,11 | 69,03 |
3 | 189,937 | 161,557 | 154,784 | 85,06 | 95,81 | 81,49 |
4 | 345,202 | 318,869 | 299,730 | 92,37 | 94,00 | 86,83 |
5 | 507,255 | 477,204 | 443,297 | 94,08 | 92,89 | 87,39 |
6 | 735,965 | 696,968 | 639,229 | 94,70 | 91,72 | 86,86 |
Liczba cel – 5.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 76,425 | 57,130 | 49,093 | 74,75 | 85,93 | 64,24 |
2 | 111,251 | 94,500 | 86,169 | 84,94 | 91,18 | 77,46 |
3 | 252,008 | 206,925 | 194,120 | 82,11 | 93,81 | 77,03 |
4 | 423,503 | 395,808 | 375,041 | 93,46 | 94,75 | 88,56 |
5 | 603,965 | 573,818 | 541,405 | 95,01 | 94,35 | 89,64 |
6 | 886,512 | 829,864 | 773,599 | 93,61 | 93,22 | 87,26 |
Liczba cel – 6.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 90,4519 | 68,6052 | 62,068073 | 75,85 | 90,47 | 68,62 |
2 | 132,9625 | 113,2253 | 106,49691 | 85,16 | 94,06 | 80,10 |
3 | 271,727 | 247,52 | 236,211651 | 91,09 | 95,43 | 86,93 |
4 | 493,2172 | 472,464 | 452,599158 | 95,79 | 95,80 | 91,76 |
5 | 706,6728 | 678,528 | 644,508068 | 96,02 | 94,99 | 91,20 |
6 | 961,0246 | 926,4514 | 868,534654 | 96,40 | 93,75 | 90,38 |
Liczba cel – 7.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 103,555 | 83,904 | 74,077 | 81,02 | 88,29 | 71,53 |
2 | 158,490 | 137,077 | 125,680 | 86,49 | 91,69 | 79,30 |
3 | 312,760 | 289,520 | 276,165 | 92,57 | 95,39 | 88,30 |
4 | 572,609 | 553,852 | 528,302 | 96,72 | 95,39 | 92,26 |
5 | 819,507 | 810,301 | 757,159 | 98,88 | 93,44 | 92,39 |
Liczba cel – 8.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 114,637 | 99,267 | 85,924 | 86,59 | 86,56 | 74,95 |
2 | 173,792 | 157,410 | 146,378 | 90,57 | 92,99 | 84,23 |
3 | 346,311 | 331,313 | 316,084 | 95,67 | 95,40 | 91,27 |
4 | 648,346 | 628,420 | 603,364 | 96,93 | 96,01 | 93,06 |
5 | 806,553 | 781,316 | 746,240 | 96,87 | 95,51 | 92,52 |
Liczba cel – 9.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 133,100 | 116,913 | 97,882 | 87,84 | 83,72 | 73,54 |
2 | 195,858 | 177,164 | 162,543 | 90,46 | 91,75 | 82,99 |
3 | 393,569 | 371,008 | 356,740 | 94,27 | 96,15 | 90,64 |
4 | 831,759 | 808,403 | 782,099 | 97,19 | 96,75 | 94,03 |
Liczba cel – 10.
L.p. | Moc wejściowa ładowarki | Moc wyjściowa ładowarki | Moc ładowanych cel | Sprawność ładowarki | Sprawność krosownicy | Sprawność całkowita |
– | W | W | W | % | % | % |
1 | 147,106 | 122,756 | 108,426 | 83,45 | 88,33 | 73,71 |
2 | 214,718 | 197,558 | 179,967 | 92,01 | 91,10 | 83,82 |
3 | 430,353 | 415,434 | 396,798 | 96,53 | 95,51 | 92,20 |
4 | 821,215 | 796,416 | 768,296 | 96,98 | 96,47 | 93,56 |
Badanie z uwzględnieniem energii strat w manualnym trybie pracy ED AB CTRL
Badania wykonano przy napięciu na celach 3,7V, pojemności 60Ah i typie Co oraz prądów ładowania 2A, 20A i Max w 2 seriach.
1 seria
Energia | Sprawność | ||||
Nazwa folderu z wynikami/opis próby | Wejściowa | Wyjściowa | Ładowanych cel | Ładowarki | Krosownicy i połączeń |
Ws | % | ||||
5C_2A_MAN | 23742,26 | 17576,13 | 15895,51 | 74,03 | 90,44 |
5C_20A_MAN | 123926,28 | 113603,76 | 109214,18 | 91,67 | 96,14 |
5C_MAX_MAN | 274386,12 | 256138,79 | 233875,63 | 93,35 | 91,31 |
2 seria
Energia | Sprawność | ||||
Nazwa folderu z wynikami/opis próby | Wejściowa | Wyjściowa | Ładowanych cel | Ładowarki | Krosownicy i połączeń |
Ws | % | ||||
5C_2A_MAN | 26781,35 | 16994,51 | 15022,35 | 63,46 | 88,40 |
5C_20A_MAN | 126050,12 | 114565,61 | 109610,75 | 90,89 | 95,68 |
5C_MAX_MAN | 278239,91 | 256949,07 | 234658,74 | 92,35 | 91,33 |
Średnia z obu serii
Energia | Sprawność | ||||||
Opis próby | Wejściowa | Wyjściowa | Ładowanych cel | Ładowarki | Krosownicy i połączeń | ||
Ws | % | ||||||
5C_2A_MAN | 25261,80 | 17285,32 | 15458,93 | 68,42 | 89,43 | ||
5C_20A_MAN | 124988,20 | 114084,69 | 109412,47 | 91,28 | 95,90 | ||
5C_MAX_MAN | 276313,02 | 256543,93 | 234267,18 | 92,85 | 91,32 |
Badanie z uwzględnieniem energii strat w cyklicznym trybie pracy ED AB CTRL
1 seria
Energia | Sprawność | ||||
Nazwa folderu z wynikami/opis próby | Wejściowa | Wyjściowa | Ładowanych cel | Ładowarki | Krosownicy i połączeń |
Ws | % | ||||
5C_2A_ON55_OFF5 | 19624,06 | 14417,04 | 12987,28 | 73,47 | 90,08 |
5C_2A_ON50_OFF10 | 18288,80 | 13459,76 | 11852,12 | 73,60 | 88,06 |
5C_2A_ON30_OFF10 | 21878,61 | 13001,76 | 11193,75 | 59,43 | 86,09 |
5C_2A_ON20_OFF10 | 17197,90 | 10241,38 | 8613,98 | 59,55 | 84,11 |
5C_2A_ON5_OFF5 | 12477,51 | 6907,65 | 5546,99 | 55,36 | 80,30 |
5C_2A_ON5_OFF10 | 8615,92 | 4740,98 | 3135,83 | 55,03 | 66,14 |
5C_20A_ON55_OFF5 | 109564,64 | 102383,15 | 98507,09 | 93,45 | 96,21 |
5C_20A_ON50_OFF10 | 100435,00 | 93842,47 | 90345,67 | 93,44 | 96,27 |
5C_20A_ON30_OFF10 | 95112,47 | 85462,41 | 81899,21 | 89,85 | 95,83 |
5C_20A_ON20_OFF10 | 84425,36 | 75081,48 | 71903,18 | 88,93 | 95,77 |
5C_20A_ON5_OFF5 | 46691,78 | 39538,97 | 38911,12 | 84,68 | 98,41 |
5C_20A_ON5_OFF10 | 31452,16 | 26269,11 | 25485,26 | 83,52 | 97,02 |
5C_MAX_ON55_OFF5 | 238419,21 | 224450,18 | 206102,57 | 94,14 | 91,83 |
5C_MAX_ON50_OFF10 | 213019,49 | 200213,47 | 184110,74 | 93,99 | 91,96 |
5C_MAX_ON30_OFF10 | 198624,04 | 186563,70 | 172365,13 | 93,93 | 92,39 |
5C_MAX_ON20_OFF10 | 168971,78 | 154738,25 | 143126,84 | 91,58 | 92,50 |
5C_MAX_ON5_OFF5 | 85123,97 | 74461,14 | 71914,58 | 87,47 | 96,58 |
5C_MAX_ON5_OFF10 | 60244,33 | 52753,64 | 50412,46 | 87,57 | 95,56 |
2 seria
Energia | Sprawność | |||||
Nazwa folderu z wynikami/opis próby | Wejściowa | Wyjściowa | Ładowanych cel | Ładowarki | Krosownicy i połączeń | |
Ws | % | |||||
5C_2A_ON55_OFF5 | 25503,54 | 14873,66 | 13119,89 | 58,32 | 88,21 | |
5C_2A_ON50_OFF10 | 23147,28 | 13543,17 | 11785,13 | 58,51 | 87,02 | |
5C_2A_ON30_OFF10 | 15719,72 | 8536,38 | 6769,78 | 54,30 | 79,30 | |
5C_2A_ON20_OFF10 | 19303,85 | 10880,97 | 8991,33 | 56,37 | 82,63 | |
5C_2A_ON5_OFF5 | 12477,51 | 6907,65 | 5546,99 | 55,36 | 80,30 | |
5C_2A_ON5_OFF10 | 10294,28 | 4828,64 | 3293,88 | 46,91 | 68,22 | |
5C_20A_ON55_OFF5 | 109564,64 | 102383,15 | 98507,09 | 93,45 | 96,21 | |
5C_20A_ON50_OFF10 | 107743,11 | 95914,15 | 92122,04 | 89,02 | 96,05 | |
5C_20A_ON30_OFF10 | 67571,23 | 58787,51 | 56368,04 | 87,00 | 95,88 | |
5C_20A_ON20_OFF10 | 85528,81 | 75293,29 | 72234,29 | 88,03 | 95,94 | |
5C_20A_ON5_OFF5 | 58394,48 | 49058,27 | 48275,23 | 84,01 | 98,40 | |
5C_20A_ON5_OFF10 | 40780,23 | 33620,50 | 32637,11 | 82,44 | 97,08 | |
5C_MAX_ON55_OFF5 | 247801,10 | 227668,01 | 209184,77 | 91,88 | 91,88 | |
5C_MAX_ON50_OFF10 | 224055,06 | 205699,07 | 188785,40 | 91,81 | 91,78 | |
5C_MAX_ON30_OFF10 | 129282,89 | 116966,20 | 108322,67 | 90,47 | 92,61 | |
5C_MAX_ON20_OFF10 | 169908,21 | 154586,99 | 142881,95 | 90,98 | 92,43 | |
5C_MAX_ON5_OFF5 | 120248,75 | 106545,06 | 100577,41 | 88,60 | 94,40 | |
5C_MAX_ON5_OFF10 | 60244,33 | 52753,64 | 50412,46 | 87,57 | 95,56 |
Średnia z 2ch serii
Energia | Sprawność | ||||
Opis próby | Wejściowa | Wyjściowa | Ładowanych cel | Ładowarki | Krosownicy i połączeń |
Ws | % | ||||
5C_2A_ON55_OFF5 | 22563,800 | 14645,351 | 13053,585 | 64,906 | 89,131 |
5C_2A_ON50_OFF10 | 20718,040 | 13501,463 | 11818,625 | 65,168 | 87,536 |
5C_2A_ON30_OFF10 | 18799,168 | 10769,068 | 8981,763 | 57,285 | 83,403 |
5C_2A_ON20_OFF10 | 18250,878 | 10561,172 | 8802,653 | 57,867 | 83,349 |
5C_2A_ON5_OFF5 | 12477,512 | 6907,649 | 5546,986 | 55,361 | 80,302 |
5C_2A_ON5_OFF10 | 9455,098 | 4784,810 | 3214,852 | 50,606 | 67,189 |
5C_20A_ON55_OFF5 | 109564,642 | 102383,145 | 98507,086 | 93,445 | 96,214 |
5C_20A_ON50_OFF10 | 104089,060 | 94878,308 | 91233,855 | 91,151 | 96,159 |
5C_20A_ON30_OFF10 | 81341,850 | 72124,963 | 69133,627 | 88,669 | 95,853 |
5C_20A_ON20_OFF10 | 84977,083 | 75187,383 | 72068,735 | 88,480 | 95,852 |
5C_20A_ON5_OFF5 | 52543,129 | 44298,620 | 43593,176 | 84,309 | 98,408 |
5C_20A_ON5_OFF10 | 36116,195 | 29944,806 | 29061,185 | 82,912 | 97,049 |
5C_MAX_ON55_OFF5 | 243110,154 | 226059,091 | 207643,673 | 92,986 | 91,854 |
5C_MAX_ON50_OFF10 | 218537,275 | 202956,273 | 186448,074 | 92,870 | 91,866 |
5C_MAX_ON30_OFF10 | 163953,463 | 151764,949 | 140343,898 | 92,566 | 92,475 |
5C_MAX_ON20_OFF10 | 169439,995 | 154662,620 | 143004,392 | 91,279 | 92,462 |
5C_MAX_ON5_OFF5 | 102686,358 | 90503,100 | 86245,994 | 88,135 | 95,296 |
5C_MAX_ON5_OFF10 | 60244,326 | 52753,635 | 50412,458 | 87,566 | 95,562 |
Wnioski z badań
W trybie manualnym:
- Sprawność ładowarki zależy od ilości załączonych cel i jest najniższa dla 1 celi, oraz zależy od wielkości prądu ładowania – im wyższy prąd tym lepsza sprawność.
- Sprawność krosownicy dla mniej niż 5 załączonych cel rośnie wraz z rosnącym prądem do ok. 10A po czym, gdy prąd rośnie do 50A sprawność jej spada.
- Charakterystyczne jest, że sprawność krosownicy osiąga swoje maksimum w zakresie prądu 10 ÷ 20A.
W trybie cyklicznym:
- Sprawność wszystkich modułów jest najmniejsza dla prądu 2A i rośnie wraz z rosnącym prądem ładowania.
- Sprawność ładowarki maleje wraz ze zmniejszaniem czasu ładowania w stosunku do czasu przerwy w cyklu.
- Sprawność krosownicy w niewielkim stopniu zależy od proporcji czasu ładowania i czasu przerwy w cyklu dla prądu od ok. 20A.
Należy zwrócić uwagę, że na wyniki badań sprawności krosownicy wpływ mają również przewody połączeń krosownica-symulatory.