Niniejsze zadanie stanowi kluczową część projektu i na tym etapie badano działania niskostratnego układu wyrównywania stopnia naładowania ogniw akumulatorowych połączonych w baterię szeregowa (nazywanego dalej active balancing) dostosowanego do konkretnego zastosowania. Dla przeprowadzenia badań pracy układu wyrównywania we współpracy z realna baterią ogniw akumulatorowych oraz w realnych warunkach, wykonano projekt części sprzętowej i wykonano oprogramowanie wbudowane urządzenia, zintegrowano z handlowo dostępnym modułem pomiarowym a następnie przeprowadzono obszerne badania na konkretnych systemach będących w rzeczywistym użytku. Oprócz potwierdzenia prawidłowości funkcjonowania układu active balancing, wykonano badania porównawcze dla ilościowego określenia przewag jakie daje zastosowanie układu active balancing w porównaniu do powszechnie stosowanego wyrównywania stratnego (passive balancing).
Zrealizowany we wcześniejszych zadaniach badawczych laboratoryjny układ wyrównywania ogniw pozwala na wyrównywanie baterii składającej się z maksymalnie 10 ogniw i o prądzie wyrównywania do 50A. Tak szerokie parametry pracy układu laboratoryjnego były konieczne dla realizacji badań o szerokich zakresach zmienności, ale nie zapewniały optymalnej pracy dla baterii o mniejszej ilości ogniw i mniejszym prądzie. Z tego powodu w dalszym etapie prac niezbędne było zaprojektowanie i wykonanie układu wyrównywania stanu naładowania ogniw, dedykowanego do pracy z wybraną realną i praktycznie wykorzystywaną przemysłowo baterią litową.
Założenia funkcjonalne
Układ wyrównania stopnia naładowania dla baterii szeregowej stosowanej przemysłowo został zaprojektowany na podstawie założeń funkcjonalnych przygotowanych przez jednego z polskich producentów systemów bateryjnych. Wzięty pod uwagę został istniejący już system bateryjny, stosowany w wózkach zautomatyzowanych systemów magazynowych, w którym dotychczasowy układ passive balancingu został zastąpiony zaprojektowanym przez EVE sp. z o.o. układem active balancingu. Z założeń tych wynikły następujące parametry, które miał spełnić projektowany układ:
- Maksymalna moc strat cieplnych: 12,45W
- Maksymalny prąd: 7A
- Maksymalne napięcie wejściowe: 29,05V
- Minimalne napięcie wejściowe: 16,6V
- Maksymalne napięcie wyjściowe: 16,6V
- Minimalne napięcie wyjściowe: 2,7V
- Maksymalna moc balancingu: 116,2W
Ponadto przyjęto, że projektowany układ musi spełniać wymagania określone dla pojazdów opisane w „Regulaminie nr. 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej”.
Pakiet baterii szeregowej, wybrany do badań w ramach tego zadania, został zbudowany w układzie 7S1P. Bateria ta jest rozwiązaniem komercyjnym, stosowanym w systemach zasilania urządzeń mobilnych o napięciu znamionowym 25,9V (odpowiednik zasilania z dwóch 12V akumulatorów ołowiowych, połączonych szeregowo). Bateria zbudowana jest z ogniw litowo-polimerowych (Li-Po) o pojemności znamionowej 53Ah. Pakiet ten został wymontowany po 2 latach pracy, przez co odwzorowano warunki występujące w rzeczywistych zastosowaniach, charakteryzujących się zużyciem ogniw i zróżnicowaniem parametrów (pojemność ogniwa i jego oporność wewnętrzna).
Dane techniczne baterii:
- Napięcie znamionowe 25,9V
- Napięcie maksymalne/minimalne 29/18,9V
- Pojemność znamionowa 53Ah
- Ilość ogniw 7
Zakres pracy ogniw litowo-polimerowych:
- Ładowanie 0 – 40⁰C
- Rozładowanie – 20 – 60⁰C
Reżim pracy:
- Ładowanie prądem stałym o wartości 9A i napięciu maksymalnym 29V
- Rozładowanie w urządzeniu mobilnym w trybie obciążenia zmiennego (prąd chwilowy 45A@10s – podnoszenie ładunku, prąd ciągły 5A – urządzenie poruszające się z ładunkiem) w trakcie 8 godzinnej zmiany
Oczekiwania użytkowe:
- Bezawaryjna praca w trakcie całego okresu eksploatacyjnego
- Automatyczny nadzór wbudowanych układów elektronicznych nad poziomem napięcia poszczególnych ogniw
- Ochrona ogniw przed nadmiernym rozładowaniem, naładowaniem, pracą poza zakresem temperatur przewidzianym dla tego typu ogniw
Wyniki
Dla każdego z badanych układów (laboratoryjny i wdrożeniowy active balancing oraz układ passive balancing) przeprowadzono 5 cykli ładowania/rozładowania.
Układ laboratoryjny – active balancing
Próba nr | Czas trwania próby | Średnie napięcie początkowe [mV] | Delta początkowa [mV] | E TOTAB [Wh] | Delta końc. [mV] | Średnie napięcie końcowe [mV] |
1 (ładowanie) | 00:59:00 | 3677 | 401 | 331 | 421 | 3861 |
1 (rozładowanie) | 00:48:00 | 3851 | 423 | 383 | 364 | 3575 |
2 (ładowanie) | 01:32:00 | 3588 | 349 | 511 | 387 | 3884 |
2 (rozładowanie) | 01:09:00 | 3873 | 391 | 564,6 | 299 | 3531 |
3 (ładowanie) | 02:15:00 | 3563 | 261 | 733,4 | 345 | 3904 |
3 (rozładowanie) | 01:32:00 | 3891 | 349 | 714,8 | 258 | 3514 |
4 (ładowanie) | 02:50:00 | 3547 | 225 | 944,7 | 291 | 3934 |
4 (rozładowanie) | 01:39:00 | 3920 | 302 | 810,1 | 257 | 3474 |
5 (ładowanie) | 03:15:00 | 3497 | 243 | 1079,6 | 210 | 3978 |
5 (rozładowanie) | 01:55:00 | 3962 | 207 | 914,3 | 152 | 3488 |
Układ wdrożeniowy – active balancing
Próba nr | Czas trwania próby | Średnie napięcie początkowe [mV] | Delta początkowa [mV] | E TOTAB [Wh] | Delta końc. [mV] | Średnie napięcie końcowe [mV] |
1 (ładowanie) | 01:10:30 | 3676 | 401 | 351,29 | 378 | 3886 |
1 (rozładowanie) | 00:55:30 | 3865 | 384 | 535,16 | 270 | 3547 |
2 (ładowanie) | 02:25:30 | 3577 | 249 | 712,79 | 310 | 3923 |
2 (rozładowanie) | 01:18:00 | 3897 | 324 | 706,18 | 214 | 3506 |
3 (ładowanie) | 03:30:00 | 3550 | 186 | 1030,54 | 134 | 4013 |
3 (rozładowanie) | 02:20:00 | 4002 | 133 | 906,39 | 168 | 3469 |
4 (ładowanie) | 03:24:00 | 3536 | 100 | 1028,05 | 111 | 4004 |
4 (rozładowanie) | 01:50:30 | 3976 | 78 | 991,02 | 93 | 3415 |
5 (ładowanie) | 03:50:00 | 3490 | 15 | 1130,36 | 156 | 3982 |
5 (rozładowanie) | 01:50:30 | 3963 | 133 | 968,94 | 77 | 3402 |
Passive balancing
Próba nr | Czas trwania próby | Średnie napięcie początkowe [mV] | Delta początkowa [mV] | E TOTAB [Wh] | Delta końc. [mV] | Średnie napięcie końcowe [mV] |
1 (ładowanie) | 00:59:00 | 3678 | 401 | 300 | 439 | 3861 |
1 (rozładowanie) | 00:32:00 | 3847 | 438 | 276 | 450 | 3616 |
2 (ładowanie) | 01:04:00 | 3655 | 408 | 318 | 435 | 3860 |
2 (rozładowanie) | 00:32:00 | 3846 | 437 | 273,5 | 453 | 3610 |
3 (ładowanie) | 01:07:00 | 3641 | 424 | 330,4 | 441 | 3860 |
3 (rozładowanie) | 00:34:00 | 3860 | 441 | 295,3 | 462 | 3598 |
4 (ładowanie) | 01:10:00 | 3627 | 433 | 348,5 | 441 | 3860 |
4 (rozładowanie) | 00:34:00 | 3850 | 441 | 302,3 | 467 | 3591 |
5 (ładowanie) | 01:10:00 | 3618 | 444 | 352,8 | 441 | 3862 |
5 (rozładowanie) | 00:28:00 | 3845 | 446 | 251,2 | 444 | 3630 |
Wnioski
Porównanie:
Balancing | Delta przed badaniem [mV] | ∑ czasu ładowania | ∑ energii pobranej podczas ładowania [Wh] | ∑ czasu rozładowania | ∑ energii pobranej podczas rozładowania [Wh] | Delta po badanu [mV] |
Aktywny – wdrożeniowy | 401 | 14:20:00 | 4253 | 08:14:30 | 4107,7 | 77 |
Aktywny – laboratoryjny | 400 | 10:52:30 | 3599,7 | 07:04:30 | 3386,8 | 152 |
Pasywny | 401 | 05:31:00 | 1649,7 | 02:42:00 | 1398,3 | 444 |
- Sumaryczna energia pobrana przez pakiet przy wykorzystaniu aktywnego balansera w wersji wdrożeniowej jest o 18.1% większa niż w przypadku balansingu aktywnego w wersji laboratoryjnej.
- Sumaryczna energia pobrana przez pakiet przy wykorzystaniu aktywnego balansera w wersji wdrożeniowej jest aż o 157.8% większa niż w przypadku balansingu pasywnego.
- Podczas rozładowywania pakietu z aktywnym balanserem w wersji wdrożeniowej ilość
sumarycznej energii pobranej jest o 21.3% większa niż dla balansera aktywnego w wersji laboratoryjnej. - Podczas rozładowywania pakietu z aktywnym balanserem w wersji wdrożeniowej ilość sumarycznej energii pobranej jest aż o 193.8% większa niż dla balansera pasywnego.
- Aktywna metoda balansingu w wersji wdrożeniowej po wykonaniu 5-cykli ładowania i rozładowania pozwoliła na zmniejszenie różnicy napięć pomiędzy ogniwami (delta) o 80.8% względem stanu początkowego.
- Aktywna metoda balansingu w wersji laboratoryjnej po wykonaniu 5-cykli ładowania i rozładowania pozwoliła na zmniejszenie różnicy napięć pomiędzy ogniwami (delta) o 62% względem stanu początkowego.
- Różnica napięć pomiędzy ogniwami (delta) po wykonaniu 5-cykli ładowania i rozładowania z wykorzystaniem pasywnego balansera zwiększyła się o 10.7% względem stanu początkowego.
EVE–AB – Punkt III – Zb 8.4.2 Raport z badań układu wdrożeniowego ED AB ICPT